En 1

  • .

كرونا ويروس/آنجه بايد درمورد كرونا ويروس بدانيم

15

 

آلودگی با ویروس جدید کرونا

 کرونا چیست ؟آلودگی با ویروس! که امروزه به یک هشدار بهداشتی در کشور چین و همسایه های آن تبدیل شده است. این ویروس یک عضو از خانواده Coronavirus ها است که به همراه دو ویروس دیگر از این خانواده یعنی ویروس SARS و MERS از خطرناک‌ترین ویروس ها به سبب ایجاد سندرم های شدید تنفسی می‌باشند. Coronavirus ها به دلیل شکل شبیه به تاج در زیر میکروسکوپ به این نام خوانده می شوند.
سوش خاصی از این خانواده یعنی ویروس SARS، اولین بار در سال 2003 درچین دیده شد که منجر به یک اپیدمی گسترده در 26 کشور گردید. امروزه تشخیص این ویروس به سبب بررسی های آزمایشگاهی به سرعت میسر شده است. اپیدمی کنونی از سوش جدیدی از کرونا ویروس در شهر ووهان کشور چین نزدیک به 3 هفته است که افراد و مسافران را نگران کرده و علیرغم تمهیدات بسیار گسترده در کنترل اپیدمی، افرادی به این بیماری مبتلا شده و جان باخته اند. ایالات متحده نیز اولین مورد ابتلا به این ویروس را در بیمارانی که اخیرا از ووهان در چین برگشته اند گزارش کرده است.

روش های انتقال ویروس کرونا

کرونا به سرعت از طریق قطرات تنفسی از انسان به انسان یا از برخی حیوانات به انسان منتقل می‌شود. گزارش ها حاکی از آن است که ابتدا یک بازار با محصولات غذایی دریایی، مرغ و ماهی، گوشت خوک و گوسفند منشا انتقال و شروع بیماری بوده است؛ ولی مخزن و منبع قطعی برای آلودگی ویروس کرونا هنوز شناسایی نشده است. به علاوه، تجمعات انسان ها در خانه های سالمندان، مدارس و مکان های بسته به سرعت شرایط را به نفع انتقال این ویروس مساعد می‌کند. اثبات شده است که این ویروس از طریق پوست نیز منتقل می‌شود بنابراین باید از تماس با اشیای آلوده یا بیماران جلوگیری کرد. تحقیقات بیشتر برای شناسایی گروه های پر خطر که بیشترین احتمال انتقال آلودگی را دارند در جریان است.

علائم ویروس کرونا چیست ؟

علائم ویروس کرونا بسیار شبیه به سرما خوردگی و آنفولانزا است. اگرچه روند خود محدود شونده ای دارد ولی علائمی مانند تب، سردرد و بدن درد، سرفه و آبریزش بینی و علائم تنفسی مانند تنگی نفس از شکایت های شایع است. افراد با نقص سیستم ایمنی یا سالمندان می‌توانند به پنومونی یا ذات الریه نیز مبتلا شوند. کودکان کم سن و سال نیز به دلیل ضعیف بودن ایمنی بدن، بیماری را به صورت حاد تری بروز می‌دهند. علائم می‌تواند بین 3 تا 5 روز طول بکشد و در صورتی که شدید تر و پایدارتر از سرما خوردگی باشد، بیمار باید به پزشک مراجعه کند. دلیل نگرانی های حاضر از این ویروس، قابلیت گسترش سریع آن است که قابل مقایسه با همه گیری آنفولانزای اسپانیا در سال 1918 است. با این حال تا کنون پیش بینی شده است که ویروس کرونا به اندازه دو ویروس دیگر این خانواده یعنی SARS و MERS کشنده نخواهد بود.

پیشگیری از آلودگی و ابتلا به ویروس کرونا

تا کنون واکسنی برای این ویروس ساخته نشده ولی تحقیقات کماکان در حال انجام است. به همین جهت پیشگیری های متداول نظیر شستن دست ها با صابون به مدت حداقل 20 ثانیه، جلوگیری از دست زدن به چشم و بینی و دهان و دوری از افراد آلوده و مشکوک تنها توصیه پزشکان است. اگر بیمار هستید و تصور می‌کنید که ممکن است علت آن ویروس کرونا باشد باید به یک ارائه دهنده خدمات درمانی اطلاع دهید و به دنبال درمان زود هنگام باشید. هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را بپوشانید و اشیاء و سطحی را که لمس می‌کنید ضد عفونی کنید و اگر به چین سفر می‌کنید، از علائم آن آگاه باشید و از رفتن به بازار حیوانات زنده خودداری کنید. همچنین در صورتی که حیوان خانگی مانند سگ و گربه نگهداری می‌کنید باید توجه داشته باشید که ویروس کرونا می‌تواند بیماری شدید و کشنده در آنها به وجود بیاورد.

درمان ویروس کرونا

مانند بسیاری از بیماری های ویروسی، کرونا درمان قطعی نداشته و به آنتی بیوتیک پاسخ نمی‌دهد و مصرف مایعات، استراحت کافی و داروی ضد تب و سرفه از جمله توصیه های پزشکان است.
همان گونه که ذکر شد، شناسایی روش های انتقال، مخازن، درمان سریع ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال در مراحل ابتدایی است. همچنین تا کنون واکسنی برای این بیماری ساخته نشده است؛ بنابراین بهترین توصیه سازمان جهانی بهداشت مراقبت و پیشگیری از ابتلا به اپیدمی ویروس کرونا است.

  

Corona 002

 

Corona 003

ارتباط با ما

آدرس :

خیابان شهید مفتح 18-وحید 3

شماره تماس :

051-32787001

شماره پیامک:

30001845

فکس:

051-32787650

نماد اعتماد الکترونیکی

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان امام حسین (ع) می باشد.